Interview met Terrorwasbeer

De afgelopen twee jaar waren op feestvlak nogal catastrofaal. Er konden amper feestjes doorgaan, de grote festivals bleven uit en ga zo maar door. Het overgrote deel van de dj’s en producers hadden dus ineens tijd vrij om aan nieuwe muziek te werken, tijd die ze anders door het festival-leven minder of niet zouden hebben. Zo geschiedde ook bij Jonas Coen, die we beter kennen als Terrorwasbeer. Hij bracht op 12 februari jongstleden zijn album The Codex Of Sound op de markt. Naar aanleiding van deze toch wel speciale release had Hardcore Maniacs een gesprek met de sympathieke man, dit gesprek kan je hier lezen.

Dag Jonas, sommigen kennen je misschien niet onder je eigen naam, terwijl iedereen je wel kent als de DJ Wasbeer of Terrorwasbeer. Ik heb een licht vermoeden dat je artiestennaam afgeleid is van je familienaam, of zie ik dat verkeerd?

Hallo, thanks voor mij hier te hebben. We starten het interview gelijk met een groot verhaal: Wasbeer heeft niets met de familiale achtergrond te maken, echter gaat het verhaal een paar jaar terug in de tijd. Ter informatie ik ben nu 25 jaar oud maar toen ik zon 14-15 jaar oud was had ik een groepje op Skype voor een spel dat ik speelde met vrienden dat ik gemaakt had uit Nederland. Één van hun was naar de dierentuin geweest en stuurde foto’s dat hij maakte waaronder van wasberen. Niet veel later stuurde hij een prentje van een wasbeer een object in zijn poot was gefotoshopt, ik denk dat de originele met een soepblik was. Er verschenen tal van variaties op het prentje en dit werd het icoon van de groep. Ikzelf kreeg interesse in deze dieren en zocht er informatie over op, het bleken best slimme diertjes te zijn.

Een lichte sprong verder in de tijd; toen ik zon 16-17 jaar oud was – was de Terror al grondig aanwezig in mijn muzieksmaak. Ik ging toen nog naar school en het hoogtepunt van de week was donderdagavond 19:00uur. Op ‘Hardcore Radio’ was er dan de ‘This is Terror’-show gehost door ‘CSR – Canadian Speedcore Resistance’. Er was toen in die tijd een chat op de CSR website toen de show bezig was. Je moest hier een gebruikersnaam voor maken en ik wou iets passends nemen: Het was toen dat ik op de naam ‘Terrorwasbeer’ gekomen was.

Later toen ik interesse had om te starten met draaien hield ‘DJ Plague’ van CSR een winactie voor een vector-artwork. DJ Plague is in zijn vrijetijd ook actief als tekenaar en schilder. Deze winactie had ik toen gewonnen en hij had toen een ‘Terrorwasbeer’ artwork getekend, de rest is geschiedenis.

Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen om muziek te gaan maken/producen?


Ook teruggaand naar mijn 14-15 jarige leeftijd luisterde ik naast Hardcore ook nog een beetje naar Hardstyle. Ik keek toen erg op naar een 15-jarige DJ genaamd  ‘Adrenalize’ die grote successen boekte. Dit wou ik zelf ook, maar dan met Hardcore.

Ik probeerde eerst wat muziek te maken met FL Studio maar dit bakte niet en ik schoof het snel opzij. Het draaien startte ook pas rond mijn 17-18de toen ik van een klasgenoot een DJ controller aangeboden kreeg en kocht op de speelplaats voor een 20je. Een kleine Hercules maar het deed wat het moest. De opstart voor het draaien was toen gemaakt.

Soms nog FL Studio onder het stof gehaald, zonder succes. Maar toen ik in begin 2017 een kans kreeg om een middag te werken met ‘Cubase’ begon ik er toch wat van te snappen. Ik downloadde toen de trial versie van Cubase 8 en maakte er mijn eerste track mee. Deze kon gelijk op het toenmalige label: ‘Hakkuh Dan Records’ releasen. De track had zijn gebreken maar was het begin van mijn producer verhaal en grote leerproces.

Cubase 8 is tot op heden nog steeds mijn gebruikte DAW, alleen niet meer de trial versie.

De hoofdreden van dit interview is je album “The Codex of Sound” dat sinds 12 februari verkrijgbaar is. Hoe is dit album tot stand gekomen?


Het idee voor een grote release was er altijd al geweest, echter had ik voordien nooit voldoende inspiratie voor een pure ‘Terrorwasbeer’ release. 2020 was best een onproductieve periode voor Terrorwasbeer, ik maakte amper wat en wat ik maakte belande op de scrappile of was ik niet al te tevreden over, zeker nu dat ik er op terugkijk. In 2020 zette ik ook qua luisteren de Hardcore wat opzij en greep terug naar muziek uit het verleden.

Heel veel verschillende genres, zoals Rock of 80’s muziek, Synth & Darkwave, Ambient etc. kwamen aan bod. Onbewust gaf dit verschillende bronnen van inspiratie, later in het jaar kwam ik hier wel achter van: “Wat als ik dit nu eens in een track toe pas? Damn dat kan een mooi resultaat opleveren. Maar dit in Terror? Hmm..” Rond December 2020 was de inspiratie zo massaal dat ik het zonde vond om er niets mee te doen. Ik wou een bundel maken van deze inspiratie, een unieke bundel van Oldschool nummers.

Zoals voor alle muzikanten was 2020 een echt klotejaar. Was het sinds toen dat je niet alleen terrortracks maakte, maar ook begon met je alter ego “Wasbeer”?

In 2020 waren zeker en vast de bouwstenen gelegd voor ‘Wasbeer’ met de onbenutte inspiratie dat massaal aanwezig was. Midden-December 2020 begon ik aan de allereerste productie dat onder ‘Wasbeer’ zou vallen: de 225BPM Early Hardcore track ‘Still Wasbeer’ dat ook de geboorte bracht van ‘Wasbeer Records’ en hintte naar meer; het album.

Deze track was een groot succes en voedde de motivatie voor het album nog meer.
Vanaf dat punt wist ik van mezelf dat ik het zeker en vast wat universeler kon gaan aanpakken.

Is het een hele opgave geweest om het album zodanig samen te stellen dat er een muzikaal evenwicht was tussen de Wasbeer-tracks enerzijds en de beukende terror van Terrorwasbeer anderzijds?

Jazeker, er was heel veel inspiratie voor veel verschillende dingen aanwezig dus er moest ergens een limiet worden gelegd. Uiteindelijk bevat het album 13 nummers en is het toch bijna 50/50 kunnen worden. Ik wou met een grote range in BPM komen en dat is gelukt: met de traagste track een Industrial Techno track op 155BPM en de snelste een Speedcore track op 500BPM. Ik heb daarmee het limiet op ‘Wasbeer’ tracks op 240BPM gelegd en wat daar boven zit als ‘Terrorwasbeer’ tracks, uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk maar doen zich niet voor bij het album.

Nu het album verschenen is, wat verwacht je dat de fanbase zal zeggen over de toch wel diversiteit aan tracks?


Ik verwacht toch wel een sterke respons, en die is er zeker al geweest. Ik heb door de maanden heen; om geen maandenlange stilte qua content te hebben steeds één preview gepost van elke track. Bij elke preview was de feedback en respons zeer sterk, ook van de nummers die toch wel unieker en diverser zijn als mijn gemiddelde productie. Toen ik die 155BPM preview van ‘C17H18F3NO’ ging posten dacht ik: “Terrorwasbeer dat ooit 155BPM muziek gaat maken; Wie zou dat ooit denken? Wie zou dat ooit verwachten?” De preview bleek een groot succes te zijn en werd bij één van de meest geapprecieerde previews gerekend. Zelfde verhaal met de preview van ‘Communication Device’: Dit is een meer Neurofunk – Drum&Bass/Breakbeat georiënteerde track. Hier was het dus een totale sprong in het onbekende. Maar idem bij deze was de respons weer niet te overtreffen.

Ik merkte dat de openheid van genres grondig geaccepteerd werd, de kern en essentie van het album is Oldschool en de liefhebbers kunnen het dus zeker waarderen. Er zullen natuurlijk dingen bij zitten dat niet voor iedereen weggelegd zijn maar ik geloof dat er zeker wat voor iedereen te vinden is op het album.

Zal je alter ego “Wasbeer” na deze release even de koelkast in gaan omdat je je terug gaat focussen op “Terrorwasbeer” of ben je er zo tevreden van dat je beide gaat proberen te houden en misschien zelfs te combineren?

Nee, allesbehalve, de Post-Codex era is nu begonnen. De inspiratie is nog steeds sterk voor zowel ‘Wasbeer’ als ‘Terrorwasbeer’ tracks. Ik heb het gevoel dat ik er vrij in kan doen waar ik zin in heb. Nu een 335BPM nummer als ‘Terrorwasbeer’ in de maak kan de volgende weer een 140BPM nummer als ‘Wasbeer’ worden. Ik ben van mening dat je zo het gezondst kan bezig blijven met genoeg variatie. Anders riskeer je misschien om in een ‘writers-block’ te belanden, dat is zeker al gebeurd in het verleden en zeker in 2020. Maar er staan zeker al mooie releases op de planning zoals één of twee E.P’s en een paar losse tracks voor label releases. Ook voor het DJ gebeuren staat er nog veel moois op de planning maar hier kan ik helaas nog geen dingen over vrijgeven, stay tuned in zou ik zeggen! 🙂

Tot slot nog dit: wat wil je nog kwijt aan de fans die dit artikel gaan lezen?


Een woord van dank wil ik brengen, ik heb altijd een heel loyale kern en daarnaast ook veel steun en mooie feedback van andere fans verspreid over verschillende landen. Dit drijft mij altijd zeer grondig en voed de motivatie om meer te brengen. “Never Stop!” kreeg ik als note bij één van de CD Pre-orders. Stoppen gaan we zeker niet doen. 🙂

Grote dank voor de support door de jaren dat geleid heeft tot het vervaardigen van de grote Codex release, maar ook dank voor deze bijbel van een tekst te lezen en te leren over de historie van ‘Wasbeer & Terrorwasbeer’.

Er gaan zeker nog mooie releases en bookingen aankomen in ‘22 nu het uitgaansleven zich herleefd (en zo hopelijk ook aanhoud). Hopelijk tot snel bij één van de feesten of één van mijn boekingen!

Deze vind je misschien ook leuk

Hardcore Maniacs